lauantai 19. lokakuuta 2013

Syksyn To Do -listan päivitys

Rattoisaa viikonloppua kaikille! 

Ensilumi koristaa maisemaa ikkunani takana. Sain äsken palautettua laadullisen tutkimuksen esseen, mikä huojensi oloa huomattavasti. Jälleen yksi asia pois päiväjärjestyksestä. 


Kuva Norjasta parin vuoden takaa.

Olen kohta lähdössä kavereita tapaamaan, mutta sitä ennen blogipäivitys koskien syksyn kursseja. Kenties tämä valottaa vähän sitä, mistä ohjauksen opinnot koostuvat.


Tässä To Do -listani syksylle kurssien osalta. Keltaisella korostetut kohdat olen jo tehnyt.



1. Johdatus akateemisiin opintoihin      1 op

2. Henkilökohtainen opintojen suunnittelu (opo)                   2 op           
Luento- ja harjoituskurssi                 
v  HOPSien laadinta
v  Orientaatiojakso Mekrijärvellä
v  Ope-tuutorointiin osallistuminen


3. Koulutuspolitiikka ja koulutusjärjestelmä        3 op            (Opetushallinto)
v Opintopiiri:
o   1 kirja (Yhteinen koulu)
o   6 sivun alustus
o   Kolme tapaamiskertaa: 7.10. oma alustus
v Alustukset ja puhtaaksi kirjoitetut pöytäkirjat DL: joulukuu

4. Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön - Kontaktiopetus ja oppimistehtävä                   2 op           
Luento- ja harjoituskurssi                
v Oppimistehtävä (3 tehtävää) DL 8.11.2013
v Kirjatentti (Onnismaa, Ohjaus ja neuvonta, Olasta) : sähköinen 4.11.2013

5. Koulutus, työelämä ja ohjaus I     3 op           
Luento- ja harjoituskurssi
v Luennot, seminaarit, vierailukäynti amiksella
v Loppuraportti

6. Ohjauksen paradigmat ja klassikot                 3 op
v Essee DL 26.11 (aloitettu)
o   Carl Rogers
v Opintopiiri
o   Tapaamisia 2: 12.11. ja 20.11.
v PowerPoint –esitys seminaarissa 3.12.2013


7. Ohjaus palvelujärjestelminä ja yhteistyönä                        3 op                                 
v Oppimispäiväkirja luennoista DL 8.11.
v Opintopiiri teoksista, kaksi tehtävää DL marraskuun lopussa


8. Kulttuurisensitiivisyys ja kansainvälisyys ohjauksessa: kontaktiopetus, opintopiirityöskentely ja oppimistehtävät     4 op
v Kirjatentti, 2 teosta
v Luennot ja oppimistehtävät
                     

9. Laadullisen tutkimuksen tutkimusstrategiat ohjauksessa ja psykologiassa           5 op                                                       
v Luennot: luentopäiväkirja, tukena kaksi kirjaa (McLeod & Parker) DL 15.11.
v Essee narratiivisesta tutkimusstrategiasta DL 20.10.
v Seminaari: esitellään oma essee

10. Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöön          3 op            AHOT!
                     
11. Kvantitatiivinen tutkimus 2             3 op           
v Luennot ja harjoitukset
v Tentti

12. Pedagoginen etiikka                     3 op           
v Luennot
v Harjoitukset
v Tentti

13. Opetushallinto ja johtaminen       3 op           
v Luennot ja seminaarit
v Tentti 29.10.2013 (Diat)

14. Yleishallinto-oikeus  5 op           
v Luennot
v Tentti 25.10 (Kolme kirjaa + säädökset)

15. Virtuaalinen ohjaus I  1 op
v Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (luennot 13 t ja harjoitukset 22t sisältäen loppukuulustelun)
v ohjausympäristön ja intervention laatiminen, esittely ja arviointi.
v Opintopiirityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua (46t).

16. Tieto- ja viestintätekniikka opiskelun tukena    2 op
 tentti 24.10.


Saattaa näyttää siltä, että minulla on ihan hirveästi kursseja ja tekemistä. Hyvä suunnittelu kuitenkin auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi kurssien suorittamista auttaa se, että niissä on erilaisia toteutustapoja; luentoja, tenttejä, opintopiirejä, verkko-opiskelua, oppimispäiväkirjoja ym. 

Kaiken opiskelun keskellä yritän myös selkiyttää oman Pro Gradu -tutkimukseni aihetta :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti