maanantai 27. toukokuuta 2013

Millainen on hyvä opo?

Minulla on kokemusta sekä hyvistä että huonoista opinto-ohjaajista. Pahimillaan olen yläasteella jopa pelännyt opinto-ohjaajaa, joka tuntui ottavan kasvatustehtävän todella tosissaan. Opintojen ohjaus jäi sivummalle, kun opo keskittyi "ratkomaan" oppilaiden välisiä ihmissuhteita. Parhaimmillaan opinto-ohjaaja on inspiroinut minua jopa niinkin paljon, että innostuin ohjausalasta.

Ohjaajan ydinkompetensseja ovat eettisyys, huolenpito, toimijuus, osallisuus ja tasavertaisuuden mahdollistaminen. Opinto-ohjaajan työssä tarvitaan monialaista pätevyyttä: muun muassa verkko-osaamista, yhteistyökykyä ja pitkäjänteisyyttä. Tulevassa Gradussani tarkastelen myös opinto-ohjaajan osaamista.

Hyvä opo on minusta osallistava ja hyvä tarkkailemaan sekä havainnoimaan. Koska opo ei ole varsinaisesti opettaja (vaikka usein opon tehtäviin kuuluu myös jonkin aineen opetus), on ohjauksessa hyvä käyttää erilaisia pedagogisia käytäntöjä. Tavallisen luokkaopetuksen lisäksi opon kannattaa suosia pienryhmäopetusta, jossa nuoret voivat turvautua vertaistukeen ja helposti vaihtaa ajatuksia.

Kaikissa ammateissa pitää olla valmis kehittämään itseään ja olla valmis vastaanottamaan palautetta. En haluaisi itse kangistua kaavoihin, vaan yritän pysyä toimintaympäristön (koulumaailman) muutoksen tahdissa.

Pääsykoe lähestyy

Enää neljä päivää, hyrrr. Sain viikonloppuna luettua vain pari tuntia, mutta uskon sen riittävän. Aion lukea vielä tänään ja huomenna pari tuntia, mutta keskiviikkona keskityn tarkistamaan, että pääsykokeisiin tarvittavat materiaalit ovat mukana. Olen menossa silloin myös syömään kummitädin kanssa.

Näin viime yönä painajaisia kokeesta: olin unohtanut lähettää Jyväskylän yliopistoon jonkin ihme videoesittelyn itsestäni. :D












Kuvassa muistiinpanojani pääsykoekirjasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti