torstai 23. toukokuuta 2013

Pääsykokeiden 2. vaihe lähestyy

Haen tänä keväänä opinto-ohjauksen maisteriopintoihin sekä Jyväskylään että Joensuuhun. Pohjakoulutukseltani olen kasvatustieteen kandidaatti. Opinto-ohjaus on kiinnostanut minua puolitoista vuotta, ja alaa seurattuani olen kiinnostunut siitä todella. Hain viime vuonna päävalinnassa, mutta en päässyt sisään. Nyt toivon, että minua onnistaa :) 

Aloitan tämän pääsykoeblogin pitämisen todella myöhään: olen jo selviytynyt Jyväskylän opinto-ohjauksen maisterikoulutuksen ensimmäisestä vaiheesta, joka oli kirjallisuuteen pohjautuva soveltava koe. Pääsykoeteos oli John McLeodin Introduction to Counselling. Toiseen vaiheeseen valittiin 45 hakijaa, joista 20 pääsee koulutukseen. Mahdollisuudet ovat siis n. 45 % :)

Joensuun pääsykoe on 6.6. Tämä koe koostuu aineistokokeesta, joka kestää kaksi tuntia. Lisäksi hakijoita haastattellaan yksitellen. Joensuuhun valitaan 10 opiskelijaa.

Oloni on todella toiveikas. Olen valmistautunut pääsykokeisiin hyvin: pääsykoekirjan lisäksi olen lukenut opetushallituksen Opo - opinto-ohjaajan käsikirjaa, Suomen opinto-ohjaajien liiton lehteä ja tein oman kandidaatin tutkielmani opinto-ohjaukseen liittyen. Haluaisin tulevaisuudessa nimenomaan lukion opinto-ohjaajaksi.



Miksi juuri opoksi?

Olen luonteeltani utelias, järjestelmällinen, sosiaalinen ja luovakin. Kasvatustieteen opinnot ovat vahvistaneet ajatustani siitä, että haluan tehdä töitä koulumaailmassa. En kuitenkaan halua työskennellä varhaiskasvatuksen tai luokanopettajan hommissa, vaikka olenkin ollut lastenhoitajana ja perhetyöntekijänä. Opinto-ohjaajana saisin tehdä töitä ihmisten kanssa, mutta pääsisin hoitamaan myös hallinnollista puolta. Haluan työn, jossa on sekä yksin että yhdessä tekemistä.

Olen ollut tuutori sekä lukiossa että yliopistossa. Olen myös ollut mukana pääaineeni opintosuunnitelmatyöryhmässä. Kokemukset ovat osoittaneet, että opintojen suunnittelu ja ohjaaminen ovat minulle sopivia työmuotoja.

Mikä on varasuunnitelmani? 

Aloitan Pro Gradu -työni opinto-ohjaukseen liittyen joka tapauksessa syksyllä. Lisäksi aion hankkia lisää kokemusta opettajan työstä hakemalla sijaisuuksia. Laajennan joka tapauksessa myös kielitaitoani ruotsin suhteen, ajattelin ilmoittautua kansalaisopistoon ruotsin kurssille.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti