tiistai 18. kesäkuuta 2013

Millainen opo minusta tulee?

Hej alla!
Pää on hieman ruotsista sekaisin, koska työhöni liittyen luen ja kommentoin parhaillaan erästä raporttia på svenska.

Minulla on turvallinen olo. Tiedän, mitä tulevaisuudessa tulen tekemään arkisin. Ja viikonloput ovat vapaita! Ja kesäloma on pitkä! Wuhuu!

Innostuin vähän selailemaan mol.fi-sivuilta työpaikkoja, ja on huojentavaa nähdä, että opinto-ohjaajia tarvitaan. Liityin myös Suomen opinto-ohjaajat ry:n jäseneksi jo aikaisemmin, joten olen lueskellut jäsenlehteä. Yhdistyksen sivuilta sai tietoa myös opojen palkkauksesta Suomessa. Luvut olivat ihan tyydyttäviä, vaikka raha ei työmotivaatiota ratkaisekaan. On se palkka vaan kiva lisä ja takaa toimeentulon! :)

 

















 
Juhlakampauksessa, lähdössä ainejärjestön 
vuosijuhlille syksyllä 2012. 









Onneksi opiskeluelämää on kuitenkin vielä jäljellä. Hieman jännittää, miten se oma työidentiteetti sitten muotoutuu. 

Olen luonteeltani utelias, joten minusta tulee varmasti hyvin kyselevä opo. Haluan päästä laatimaan oppilaiden kanssa kunnollisia henkilökohtaisia suunnitelmia, joita seuraamalla pyritään löytämään jokaiselle sopiva tie lukion jälkeen. Suosittelen oppilaillekin tällaisen blogin pitämistä tai vähintään YLE Abitreenien seuraamista, koska netistä saa nopeasti vertaistukea ja tietoa eri aloista.

Tajusin eilen, että jos/kun pääsen lukion opoksi, saan seurata kaksi kertaa vuodessa lakkiaisia ja jännittää abiturienttien kanssa yo-tuloksia. Lisäksi pääsen seuraamaan penkkareita ja wanhojen tansseja. Opon homma on ihan unelmaduuni!! 

Entäs sitten ne työn kompastuskivet? Isot oppilasryhmät = ajan puute, kaikkien oppilaiden sitouttaminen opintoihin, työelämän pirstaloituminen ja siihen ohjaaminen, taloudelliset resurssit... Jep, haasteita riittää. Näihin haasteisiin haluaisin tutustua lähemmin Pro Gradu -tutkimuksessani, josta kerron sitten myöhemmin opintojen aikana lisää. 

Kampaajakaverini tekemä kampaus sitseille.
Koska aikaisemmat pääaineopintoni olivat mediakasvatusta, pyrin integroimaan mediataidot ohjaukseen. Nykyään on hyvin tärkeää, että jatko-opiskelupaikkaa etsivä osaisi hakeutua oikeiden tietopankkien äärelle. Lisäksi haluan ohjata oppilaat kriittiseen median käyttöön ja osallisuuteen. Minusta tulee siis (toivottavasti) osallistava, mediakasvatusta painottava, utelias ja kannustava opo :)

Jyväskylästä ei vielä eilen tullutkaan kirjettä, ehkäpä se saapuu sitten tänään ja näen pisteeni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti